Do’s and don’ts met een groothoek objectief

Wat moet je nou wel of niet doen met een groothoekobjectief?

Vaak gebruik ik voor het festivalwerk met de fantasy portretten een groothoekojectief. Een gecorrigeerd groothoek zoom objectief om precies te zijn. 10-20mm op apc formaat. En zo’n lens vraagt om speciale vaardigheden. Je moet weten wat die lens doet en kan doen. Een vast topic als ik een lezing geef over mijn fotografie is dat ik iedereen leer om fouten te ontdekken in een paar foto’s die allemaal in een straal van 50 meter gemaakt zijn.. Een van de “foute” foto’s daarvan is het verkeerd gebruik van de groothoeklens. Buiten nog een paar andere compositie en belichtingsfouten springt het grote hoofd er direct uit. De lengte van de benen zijn net zo groot als het hoofd. Natuurlijk gaat dit ook op voor fotografie zonder een fantasy model.

Maar hoe kan het dan wel? Voor mij zit de kracht van een groothoeklens erin als je het model op dezelfde positie laat staan, je zelf een paar passen naar achteren loopt, je camera standpunt verlaagd en ervoor zorgt dat alle lijnen even recht staan in plaats van vertekenen naar een punt toe zoals in bovenstaande foto.  Zoiets als dit bijvoorbeeld. Zelfde achtergrond, zelfde model, zelfde camera en zelfde groothoekobjectief.

En deze is het uiteindelijk geworden. Alles is hetzelfde, alleen is het camera standpunt veranderd.  Tussen de eerste foto en de laatste zit iets van 2 minuten. De uitsnede maakt het geheel cinematisch.

Een tegenovergesteld voorbeeld van een hoog camera standpunt is een laag standpunt of kikker perspectief zoals hier waar je heel erg lange benen krijgt zonder dat je iets hoeft aan te passen in je beeldbewerkingsprogramma. De groothoeklens doet het voor je. Het is een kwestie van je optiek kennen en begrijpen waarom het zo werkt. 

Constance Bashford at Doncaster, UK

Als alles meezit en je bent op de perfecte locatie dan is mijn groothoeklens echt m’n vriend  omdat ik dan model én achtergrond met elkaar kan integreren. 

Constance Bashford at the Glastonbury Tor

Als je een vogel van dichtbij wilt fotograferen, of een beslissend sportmoment in een wedstrijd dan heb je natuurlijk helemaal niets aan een groothoekobjectief. Dan is juist een lichtsterke telezoom nodig, het tegenovergestelde van een groothoekobjectief. 

Verder leent een groothoekobjectoef zich prima voor architectuur, interieurs en landschappen.

Passage, Den Haag

Interieur van Kasteel Chenaneau, Frankrijk

Stadhuis van Gouda

Doelenstraat

Mijn geboortehuis. Tiendeweg 65, Gouda

Raoel Wallenberg Plantsoen, Gouda

Using Format